Filters:

Prijs
11 54
Fabrikanten
meer... minder
Kleur
meer... minder
meer... minder
Dikte in mm
meer... minder
Filter
 

Stuurlint

Is je stuurlint aan vervanging toe of wil je jouw racefiets een fris uiterlijk geven? Wij hebben aan ruim assortiment aan stuurlinten en stuurtape in ons assortiment. Een stuurlint zorgt behalve voor een mooi uiterlijk ook ervoor dat schokken worden geabsorbeerd en dat jij een goede grip hebt op je stuur. Welk stuurlint het beste bij jouw past hangt af van jouw rijstijl, fiets en persoonlijke voorkeuren.
Wil je weten hoe je het beste een nieuw stuurlint kunt monteren, lees dan verder!


Stuurlint monteren


Het vergt soms enige oefening maar in principe kun je het stuurlint gemakkelijk zelf vervangen. Er zijn verschillende methoden om je stuurlint te vervangen. Wij leggen je graag uit waar je op moet letten wanneer je het stuurlint gaat vervangen.

  • Verwijder eerst het oude stuurlint en de achtergebleven lijmresten. Dit kun je het beste doen met een goede ontvetter.
    Tape de kabels opnieuw vast, dit doe je bij voorkeur aan de voorzijde van het stuur. Het kapje van je shifters trek je naar boven zodat je het stuurlint hier goed onderdoor kunt vouwen.

  • Begin onderin de stuurbeugel met het wikkelen van je stuurlint. Je draait het stuurlint zodanig dat je deze tijdens het rijden strakker trekt en dus niet los kunt trekken. Draai het lint van binnen naar buiten en let erop dat je aan het begin ongeveer de helft van het stuurlint laat oversteken. Deze vouw je later de stuurbuis in en zet je vast met een stuurdop.

  • Let erop dat je het stuurlint ongeveer een derde overlapt, houd voldoende spanning op het stuurlint zodat deze strak aansluit en er geen bobbels of openingen ontstaan. In de stuurbocht laat je het lint aan de binnenkant wat verder overlappen, zodat deze aan de buitenzijde mooi over blijft lopen.

  • Het gedeelte bij de shifters kan op diverse manieren worden getaped.
    Je kunt de losse stukjes stuurlint gebruiken om de remgreep te bedekken om zo te voorkomen dat er een gat ontstaat, je kunt het stuurlint dan in een draai om de shifters heen te draaien.
    Je kunt ook voor de 'figuur 8'- methode kiezen waarbij je het stuurlint dubbel om je shifters heen draait. 

  • Zorg ervoor dat wanneer je aan de bovenzijde van het stuur uitkomt, je het stuurlint in tegengestelde richting terug laat draaien. 
    Wanneer je je handen boven op het stuur houdt trek je het lint strakker.

  • Knip het stuurlint voor de laatste wikkel schuin af zodat deze parallel aan je stuurpen loopt. Je taped het einde van het stuurlint vervolgens vast met isolatietape. Dit doe je vanaf de voorzijde naar achteren om het stuur heen.


Welk materiaal stuurlint?


De keuze aan stuurlinten is groot. Behalve de kleur en dikte van het stuurlint speelt ook materiaal een grote rol in je keuze naar een stuurlint, elk materiaal heeft zijn eigen kwaliteiten en kenmerken. 

Stuurlinten gemaakt van kurk of foam zijn erg comfortabel, ze absorberen schokken goed en zorgen zodoende voor een goede demping. Dit materiaal is wel iets sneller geneigd om te scheuren. 

Stuurlinten gemaakt van microfiber hebben vaak een authentieke looks en zijn goed schoon te maken. 

Lederen stuurlinten zijn wat duurder maar deze mogen niet ontbreken op een echte vintage fiets. Deze stuurlinten zijn wel iets lastiger te wikkelen en schoon te houden.

Stuurlinten gemaakt van katoen of plastic hebben vaak een mooie look maar zijn wat minder comfortabel, zowel de grip als demping zijn minder ten opzichte van foam stuurlinten. 


Fizik stuurlinten


De Fizik stuurlinten komen in alle kleuren en een aantal verschillende productuitvoeringen. Zo vind je bij ons de tacky, de classic en de soft uitvoering. Wij lichten de verschillende productuitvoeringen voor jou uit:

De Tacky stuurlinten hebben een ultiem sterke grip dankzij de plakkerige antislipoppervlak met verhoogde textuur. Het nadeel hiervan is wel dat deze moeilijker is schoon te houden.

Het voordeel van de Classic stuurlinten is het gladde oppervlak waarmee je het lint gemakkelijk naar verschillende rijposities kan verschuiven. De leerachtige textuur heeft een iets minder sterke grip dan de plakkerige textuur van de Tacky uitvoering. Hierdoor is een Classic lint wel beter schoon te houden.

De Soft stuurlinten zijn met 3mm het dikst van de 3 uitvoeringen waardoor deze linten de beste demping hebben. Ze hebben een zijdeachtige zachte grip waardoor de grip iets minder sterk is dan de Tacky en de Classic. De soft linten onderscheiden zich door de goede vocht absorberende werking waardoor de grip ook tijdens je regenachtige ritjes goed blijft.

Lees meer